آزادراه کربلا، یکی از ایمن ترین آزادراه های کشور

ایمن ترین آزادراه

شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه کربلا در سال ۱۳۸۶ با هدف تأمین منابع مالی به منظور احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه کربلا (قطعه دوم آزادراه ساوه – همدان) حد فاصل کیلومتر ۹۰ الی ۱۷۵ و همچنین سرمایه گذاری، احداث و بهره برداری از تأسیسات جانبی خاص آزادراه کربلا تاسیس شد. از اهداف اصلی احداث این آزادراه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• تسهیل ترافیک غرب کشور با کاهش مسیر
• کاهش حوادث جاده ای و افزایش ایمنی تردد به ویژه حد فاصل دخان- تجرک به عنوان یکی از نقاط پرتصادف
• کاهش حدود یک ساعته زمان سفر برای خودروهای سواری
• صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک وسایل نقلیه
• کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست با توجه به کاهش مصرف سوخت
• ارتقاء صنعت گردشگری در غرب کشور
• کاهش هزینه حمل و نقل کالا و خدمات و افزایش و تسهیل صادرات به همسایه های غربی ایران
مهندس امین چوبدار مدیر عامل شرکت آزادراه کربلا یکی دیگر از اهداف اصلی احداث این آزادراه را کاهش طول مسیر و دسترسی به کربلای معلی و نیز ایمن شدن سفر اربعین برای زائرین عنوان کرد و گفت: بهره برداری از آزادراه کربلا گامی برای تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همچنین اتصال مطلوب تر به استان ها و همسایگان غربی بلاخص کشور عراق و شهر کربلا به حساب می آید.
به گفته چوبدار، این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور AH2 آزادراه آسیا AH2– Highway Asian و کریدور اتصالی مرکز به غرب، نقش تعیین کننده ای در تکمیل شبکه حمل و نقل کشور ایفا می کند و می تواند در بحث ترانزیت کالا و ارائه خدمات به همسایه های غربی کشور نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد استفاده قرار گیرد .
مدیر عامل شرکت آزادراه کربلا اظهار داشت: استان همدان به دلیل نوع آب و هوا در فصل تابستان، مسافران فصلی بسیار زیادی دارد که با احداث این آزادراه ضمن کمتر شدن مسافت، ایمنی سفر را به اندازه قابل توجهی بالا برده است. همچنین جدای مبحث ایمنی، ظرفیت تردد و سطح سرویس نیز مطرح است که بسیار متفاوت با ظرفیت تردد جاده قدیم می باشد.
چوبدار افزود: در مسیر جاده قدیم به دلیل برف گیر بودن این محور، سالهای گذشته بارها شاهد برف و کولاک شدید بوده ایم و به رغم اینکه اکیپ های راهداری بسیار فعالی در آنجا حضور دارند، اما هموطنان عزیز با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
یکی از نقاط حادثه خیز گردنه ی دخان است. گردنه ی دخان جزو ۱۰ گردنه ی برف گیر و مه گیر ایران است که همه ساله موجب راه بندان می گردد. با احداث آزادراه کربلا این گردنه حذف شد و هموطنان ما دیگر با این خطر مواجه نیستند. مهندس امین چوبدار با اشاره به لزوم حذف گردنه های پر خطر از مسیرهای پرتردد گفت: چند مساله را باید در گردنه ها در نظر داشته باشیم، یکی اینکه سرعت تردد را به شدت پایین می آورد، دیگر اینکه به دلیل سبقت های غیرمجاز و خطرناک، تصادفات رو در روی زیادی اتفاق می افتد. اما در آزادراه این مشکل حذف و عملاً آمار تصادفات رو در رو به صفر می رسد.
وی افزود: آزادراه کربلا یکی از پروژه های سازمان توسعه راه ها بود که با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی با وزارت راه در سه سال ابتدایی پیشرفت چشمگیری نداشت و با ورود بخش خصوصی طی سه سال این پروژه به اتمام رسید. در ابتدای کار، تا اواسط سال ۹۰ پیشرفت فیزیکی این پروژه از یک درصد به زیر ده درصد رسید. یعنی در یک سال و نیم اول با توجه به اینکه دوره ی گذار بود و ما هنوز به این پروژه ورود قطعی نکرده بودیم پیشرفت آن به زیر ۱۰ درصد رسید و ۹۰ درصد کار در یک سال و نیم پایانی انجام شد که این نشان دهنده تفاوت های بخش خصوصی و بخش دولتی است.
امین چوبدار مدیر عامل شرکت آزادراه کربلا در پایان گفت: بخش خصوصی به دلیل سبک فعالیتش پروژه ها را با حفظ کیفیت و با سرعت بسیار بالایی به اتمام می رساند. شاید اگر بخش خصوصی ورود نمی کرد این پروژه کماکان در حال احداث بود؛ مانند اتفاقی که در بسیاری از آزادراه ها افتاد.

Yes, It's responsive!
The web was meant to be read, not squished.

Prevent browser wanking and get back to reading.

Developed by Mohammad Arab

Muse Fact